Sunday, August 2, 2009

Nina.

Hai. Nama aku Amalina, tp org pggl aku Nina je. Umur aku, 15 tahun. Tahun ni aku PMR. Aku risau sgt kalau tak dapat result yg bgs. Nama mak aku, Aminah. Dia tak bekerja sampai laa sekarang. Ayah aku pulak, Abu. Dia kerja dekat hotel. Panas baran orangnye. Sampai sekarang aku tak berani nk melawan cakap dia. Aku ada 2 orang kakak. Yg sulung, Shima. Yg lagi satu pulak, Nana. Aku pulak yg bongsu. Family kitorang ni nampak je sempurna. Ada ayah, mak, adik beradik. Tp, sebenarnya byk masalah yg kitorang hadapi since dulu lg. Ayah memang tak pernah nk berbaik dgn kitorang. Sehari dia tak marah. Tak sah. Mak aku selalu jd mangsanye. Hari hari kena pukul, kena tengking. Zalim kan? Kalau mak kitorang pon boleh kena sampai cmtu sekali, apatah lg kitorang anak anak die ni. Ayah jd lg berang bila die dapat tahu Shima mengandung. Tp, tu semua bukan salah dia. Dia terpaksa jaga anak dia yg tak berdosa langsung tu. Aku kesian sgt dgn die. Dia terpaksa hadapi segala kesusahan yg dia timpa. Lepas ayah dpt tahu dia mengandung, ayah halau dia dari rumah. Mak cube pertahankan kakak, tp kekuatan lelaki, mmg tak boleh ditandingi perempuan melalui fizikal. Kan?. Lepas je Shima kena halau, kehidupan kitorang, mmg lain drpd dulu. Sedih, tp apa boleh buat kan?. Lepas je kejadian tu, akak tak pernah balik rumah lg. Setahun lepas tu, kak Nana pulak buat hal. Dia pun mengalami situasi yg sama macam kak Shima. Aku sedih sangat. Mak pun terpaksa redha atas apa yg dah jadi. Tp kali ni, ayah lain. Ayah jd lain sgt. Kali ni, dia 'suddenly' jd baik. Dia tak halau pun kak Nana, pukul sikit pon tak pernah. Dia tak macam dulu lg. Pelik kan?. Mungkin, dia menyesal halau kak Shima dulu. Lepas 3 bulan kak Nana beranak, dia tinggal dgn mak kat rumah. Dia berhenti kerja. Dia kata, dia dah tak larat nk kerja lg, dia nk jaga anak tu walaupun anak tu tak de ayah. After 2 bulan dia terperuk kat rumah, tibe tibe 'BF' die yg merupakan 'ayah sebenar' anak kak Nana tu, dtg nk masuk meminang. Kak Nana kata, dia tak nak terima lamaran lelaki tu, tp disebabkan anak tu tak de surat beranak lg, dia pun terpaksa menerima lamaran drpd lelaki yg tak guna tu. Kesian kan die?. Umur dia pun muda lg. Baru 20 tahun. Hidup die, porak peranda. Dah la kena tinggal dgn mak mertua yg kejam, zalim. Ish, mmg si tua kutuk. Aku? aku ni hidup mcm biasa je.Duduk dgn mak aku. Lepas balik sekolah, aku akan tolong dia buat kerja kerja rumah. Aku kesian sgt dgn mak aku. Dia terpaksa terima semua ni. Ayah pulak, lg buat masalah, tak balik rumah since kak Nana dpt anak. Duit? kitorang terpaksa meminta dkt saudara mara yg terdekat. Kalau tak de dorang, aku tak tau la mcm mane nk hidup. Tah apa laa nk jadi lepas ni kan?. Hurm, sekarang ni, Aku sorang je yg jd harapan dlm family. Walaupun byk masalah yg aku hadapi, tp aku tak kan tinggal kan mak aku. Dia pun tak boleh hidup lama.
Yg menjadi masalah besar sekarang ni, Lepas ni, aku nk tinggal dgn sape doh?


*P/S : Benda ni mmg terjadi kat sorang membe aku. Tp ada la sikit sikit yg aku reka sendiri. Walau ape pun Nina, kau relax je.. Aku kan ada =D